SamenLokaal GroenLinks-PvdA wil dat Rijssen-Holten in 2026 de burgervriendelijkste gemeente van Nederland is door inwoners de komende raadsperiode actief te betrekken bij het besturen van de gemeente. De titel is een blijk van waardering dat burgers zich gehoord voelen.
Op het oog lijkt alles koek en ei
Wethouders zijn iedere dag samen met ambtenaren druk doende om alles voor inwoners in goede banen te leiden. Zij regelen zorg voor de hulpbehoevenden en zorgen voor wegen, fietspaden, trottoirs, riolering, afvalverwerking, het zwembad en de bibliotheek. De gemeente brengt orde in onze samenleving. Mensen die bij partijen politiek actief zijn, leggen hun oor te luisteren bij inwoners en verwoorden alle zorgen in de raad. Renate Janssen-Niehof en Herman Klein Velderman, de nummers 3 en 10 op de lijst van GroenLinks-PvdA, vertellen wat hun partij verstaat onder een burgervriendelijk gemeente.
Van inspraak naar meedenken
Janssen: “Iedereen die het nieuws volgt kent verhalen over mensen die bij hun gemeente tegen een muur opliepen en mensen die niet gehoord werden. Dit is de rode draad en komt bij alle gemeenten voor. Ondanks alle inspanningen van bestuurders in de gemeente, groeit het gevoel onder inwoners dat er onvoldoende naar hen geluisterd wordt. Ook in onze eigen gemeente is een cultuurverandering nodig van inspraak naar meedenken. Het afgelopen jaar waren er drie gebeurtenissen die anders verlopen waren als onze gemeente net zo burgervriendelijk was als dat zij gewoonlijk MKB-vriendelijk is; energietransitie, hoogbouw in centrum Holten en bedrijfsterrein Elsenerbeek.”
Een voorleesavond is nog geen inspraakavond
Klein Velderman: “Iedereen die wel eens op een inspraakbijeenkomst van een projectontwikkelaar met een bouwplan is geweest, zal het volgende beeld herkennen: De tijd wordt gevuld met een presentatie van de bouwplannen en er zijn maar een paar minuten over om een vraag te stellen. Meedenken over alternatieven kon niet. De projectontwikkelaar vermeldt ondertussen bij het indienen van zijn principeverzoek netjes dat die een inspraakavond heeft gehouden. De ambtenaar maakt daar tevreden notitie van om de commissie grondgebied te informeren. Omdat dit ‘op papier’ zo goed geregeld is, vindt de gemeente vervolgens dat inspreken door inwoners in een commissievergadering niet nodig is. De raad vertrouwt op haar beurt op de zorgvuldige behandeling door de commissievergadering en stemt, ook al mogen mensen inspreken in de raad, op basis van adviezen van die commissie, die ze net daarvoor in hun eigen fractie hebben besproken. En zo passeert menig plan zonder dat er ook maar één moment echt inspraak is geweest.”
Vraag inwoners actief naar hun mening
“In de huidige werkwijze is de gemeente een en al oor voor de projectontwikkelaar. Is het niet beter als de gemeente zichzelf ook goed informeert bij omwonenden naar hun mening en daar notitie van maakt voor de commissie- en raadsleden?”, vragen Janssen en Klein Velderman zichzelf hardop af. “Elke verandering in hun woonomgeving gaat mensen aan het hart. Dat heb je met hoogbouw in het dorp, het plaatsen van een extra bedrijventerrein voor je wijk en andere besluiten die een grote impact hebben op ons landschap, zoals windmolens en zonneweides. Van dat laatste vinden we het nu gelukkig logisch dat de gemeente alsnog werkgroepen heeft ingesteld om inwoners te betrekken. Over de behoefte aan de koopzondag is na jaren van discussie nu ook gelukkig een onderzoek gedaan.”
Laat inwoners aan het woord over hun thuis
Janssen en Klein Velderman: “In een burgervriendelijke gemeente worden inwoners niet alleen gehoord, er wordt ook waarde gehecht aan hun inbreng, omdat zij nu eenmaal inwoners zijn en omdat de gemeente hun thuis is. Mensen groeien hier op, stichten hier hun gezin, worden hier oud. Het is hun leefomgeving. Geef hen vanaf het begin het woord over hun thuis. En als zij massaal aangeven dat ze op zondag in hun eigen dorp een boodschap willen doen, verbiedt hen dat dan niet.”