Drukke tijden bij Otten & Flim, financieel advieskantoor en makelaardij. De krapte op de woningmarkt gaat Rijssen niet voorbij. Veel mensen zijn op zoek naar een ander huis. ‘We staan iedere dag voor uitdagingen’, vertelt Maarten Otten junior, die sinds kort werkzaam is in het bedrijf van zijn vader.
Otten & Flim is gevestigd in ‘De Spoorburght’ aan het stationsplein van Rijssen. Een prachtig, ruim opgezet kantoor in een dynamische omgeving. De naam van het bedrijf prijkt op de gevel, samen met de bekende, rode letters van RegioBank. Een team van achttien enthousiaste medewerkers, financieel adviseurs en makelaars staat hier dagelijks klaar voor de groeiende klantenkring. ‘Gewoon binnenlopen voor persoonlijk advies, alles onder één dak, duurzame relaties’: allemaal termen die verweven zijn met het DNA van Otten & Flim.
De basis van het bedrijf werd in 1996 gelegd, vertelt de goedlachse Maarten Otten junior. ‘Hypotheken Info Centrum opende haar deuren aan het Hogepad in Rijssen; destijds een nieuw fenomeen: onafhankelijk hypotheekadvies. Het werd een succes, temeer omdat men er ook terecht kon voor bankzaken.’ Otten junior vervolgt: ‘Nadat gestart werd met de makelaardij ging het hard. Ik was toch nog een klein jochie, maar ik kreeg thuis natuurlijk wel wat verhalen mee. De klantenkring breidde flink uit en ondanks de crisis rond het jaar 2010 zette de groei door. In 2018 vormde de verhuizing naar de Stationsdwarsweg een nieuwe mijlpaal. We zijn op onze nieuwe stek nóg beter in staat om mensen van dienst te zijn. Want dat is waar het in de basis om gaat: Dienstverlening is mensen helpen!’
Mensen helpen
‘Je zegt: mensen helpen. Is dat niet lastig in deze tijd?’ Maarten: ‘Tja, de krapte op de woningmarkt gaat Rijssen niet voorbij. Vooral voor starters is het best zuur om telkens achter het net te vissen. Maar goed, samen maken we er het beste van. Op onze makelaardij, waar ik zelf sinds kort de kneepjes van het makelaarsvak leer, geldt een aantal gouden regels. Eén van de belangrijkste is dat we mensen behandelen op een wijze waarop we zelf ook behandeld willen worden. Zo houden we onze goede naam hoog. Mensen tonen vervolgens begrip wanneer je ze moet teleurstellen. Fantastisch om dat ook terug te lezen in de klantreviews. Want ervaring van klanten vormt de basis van ons succes.’
‘Je bent natuurlijk niet zomaar in het bedrijf van je vader aan de slag gegaan. Je bent nog jong. Hoe zie je de toekomst voor je?’ Maarten: ‘In de toekomst kijken kan niemand. Ik wil me graag volledig inwerken binnen het team. Genoeg te leren, want mijn collega’s hebben een schat aan ervaring. Tuurlijk, er staan weinig huizen te koop, maar daar staat tegenover dat de hypotheekrente waarschijnlijk laag zal blijven. En de aangekondigde plannen van Prinsjesdag zullen ook verschuivingen met zich meebrengen. We zijn een flexibel bedrijf en kunnen daardoor snel inspelen op veranderingen in de markt.’
Generaties
Al wandelend door het kantoor mengt Maarten Otten senior zich in het gesprek: ‘Best bijzonder hoor, om zoonlief in te werken. Ik ben dankbaar dat dit mogelijk is. Een nieuwe generatie binnen ons bedrijf biedt toekomstperspectief. De particuliere klantenkring groeit, maar op zakelijk adviesgebied maken we ook snelle stappen. Ons vak vereist mensenkennis, maar ook mensen kennen. Op deze manier kunnen wij onze diensten blijven aanbieden aan alle generaties. Dat zie je eigenlijk terug op al onze afdelingen. Leuk voorbeeld is de Zilvervlootrekening van afdeling RegioBank. Vanaf je geboorte klant zijn bij Otten & Flim, dat is toch fantastisch!’ lacht hij.