Hulp bij vragen over Digitale Overheid in Bibliotheek
Vanaf maandag 21 september kunnen inwoners van de gemeente Rijssen-Holten in de Bibliotheek in Rijssen terecht voor hulp en ondersteuning bij het zaken regelen met de digitale overheid in het Informatiepunt Digitale Overheid. Het gaat hierbij onder andere om toeslagen, studiefinanciering, rijbewijs, boetes, pensioen en uitkering. Het Informatiepunt Digitale Overheid is een landelijke samenwerking tussen Bibliotheken en overheidsinstanties.
Een grote groep mensen heeft hulp nodig door het ontbreken van vaardigheden en kennis over internet. Die groep is heel divers: behalve ouderen zijn het nieuwkomers en laaggeletterden, maar ook jongeren die misschien wel goed overweg kunnen met sociale media maar het aanvragen van DigiD lastig vinden. Door de computercursussen die in de Bibliotheek gegeven worden, kan een deel van deze mensen zelfredzaam worden, maar voor anderen zal persoonlijke hulp nodig blijven. Met het Informatiepunt Digitale Overheid, een initiatief van verschillende overheidsinstanties en de Koninklijke Bibliotheek, wil de Bibliotheek een bijdrage leveren aan het tegengaan van uitsluiting dat voor sommige groepen burgers dreigt.
Informatiepunt Digitale Overheid in Rijssen De Bibliotheekmedewerkers hebben een training gevolgd om mensen met vragen over de Digitale Overheid te helpen met het vinden van informatie op internet en ze door te verwijzen naar de juiste instanties. Het Informatiepunt sluit aan bij de maatschappelijke functie van de Bibliotheek, waarbij laagdrempeligheid een belangrijke rol speelt. Ook sluit het loket aan bij wat de Bibliotheek al doet, zoals het geven van computercursussen en hulp geven bij digitale problemen dicht bij huis. De spreekuren van het informatiepunt in Rijssen zijn op maandag- en donderdagmiddag van 13.30-16.00 uur. De Bibliotheek Rijssen-Holten onderhoudt goede contacten met het Sociaal Vraagplein van de gemeente en verwijst daarnaar door als het nodig is.